Wydarzenia
Seminarium - dr hab. ped. Natalia Grycaj, prof.RPUH
Data dodania: 06-12-2017 | Autor: Małgorzata Szyrej
W dniu 20 grudnia 2017 r (środa) o godz 12.15 w sali 1023, budynek B, ul. Armii Krajowej 13/15 odbędzie się seminarium, na którym dr hab. ped. Natalia Grycaj, prof. RPUH (Katedra Biologii i Fizjologii Medycznej, Wydział Psychologiczno-Przyrodniczy, Rówieński Państwowy Uniwersytet Humanistyczny, Ukraina) wygłosi wykład na temat: Metodyczne przygotowanie przyszłych nauczycieli biologii w Uniwersytetach Pedagogicznych Ukrainy.
Abstrakt
W kontekście reformy i doskonalenia systemu edukacji w krajach Europy, kształtowania jednolitej europejskiej przestrzeni edukacyjnej, wzrastają wymagania dotyczące przygotowania nauczycieli, którzy będą szkolić i wychowywać nowe pokolenia obywateli, wysoko wykwalifikowanych specjalistów, konkurencyjnych na arenie międzynarodowej. Nauczyciel przyszłości musi nie tylko być ekspanderem wiedzy na ten temat, ale i przyczynić się do samorealizacji każdego ucznia w procesie uczenia się, umieć przygotować uczniów do życia we współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych. Profesjonalne przygotowanie przyszłych nauczycieli należy skierować na ich rozwój osobisty i zawodowy, tworzenie niestandardowego myślenia, twórczego podejścia do pracy, wypracowania własnego metodycznego stylu każdego nauczyciela.
W szkoleniu zawodowym nauczyciela biologii zasadnicze znaczenie ma element metodyczny. W konsekwencji, nowe trendy rozwoju szkolnej edukacji biologicznej, wdrożenie w proces edukacyjno-wychowawczy innowacyjnych technologii pedagogicznych, rozwój nowoczesnych środków nauczania, spowodowały konieczność modernizacji metodycznego przygotowania przyszłych nauczycieli biologii.
Wyniki przeprowadzonych przez autorkę badań pozwoliły ustalić szereg sprzeczności w metodycznym przygotowaniu przyszłych nauczycieli biologii w warunkach szkolnictwa wyższego, w szczególności pomiędzy istniejącym systemem przygotowania nauczyciela biologii i nowoczesnymi wymaganiami zawodowymi i osobistymi cechami wykładowcy, między poziomem osiągnięć naukowych w zakresie psychologiczno-pedagogicznym i metodycznych nauk, oraz ich odbiciem w treści, metodach, formach i środkach nauczania metodycznych dyscyplin w uniwersytetach itd.
Konieczność przezwyciężenia tych sprzeczności, brak opracowania problemu metodycznego przygotowania przyszłych nauczycieli biologii, jego praktyczne i teoretyczne znaczenie, spowodował, że problem opracowania nowoczesnego systemu metodycznego przygotowania przyszłych nauczycieli biologii, który by zapewnił wysoki poziom kompetencji absolwentów uniwersytetów pedagogicznych, stał się aktualny.
W prezentowanym wystąpieniu zostanie przedstawione doświadczenie autorki w zakresie opracowania systemu metodycznego przygotowania przyszłych nauczycieli biologii w uniwersytetach pedagogicznych Ukrainy. W prezentacji zostanie wyjaśniona istota i treść metodycznego przygotowania przyszłych nauczycieli biologii w uniwersytetach, zostaną przedstawione nowe podejścia i nowe technologie kształcenia studentów-biologów, zostaną określone pedagogiczne warunki poprawy ich metodycznego przygotowania, zostaną przedstawiono wyniki wdrożenia autorskiego systemu metodycznego przygotowania przyszłych nauczycieli biologii w szkołach wyższych Ukrainy. (Natala Grycaj)